Het is vandaag heerlijk weer voor een duik bij de Zeelandbrug. De parkeerplaats begint al drukker te worden ten opzichte van de voorgaande weken. Een kwartier voor de LW-kentering stappen we het water in. We duiken naar rechts, tussen de pijlers door en naar het plateau op een meter of 15. Hier scharrelen we een klein uurtje rond op zoek naar slakken. De opbrengst was een stuk magerder dan we hadden gedacht. Slechts één blauwtipje, twee zilverblauwe knotsslakken en één roodgevlekte kroonslak in een takje van de zeecypres. De kroonslak van 3 à 4 mm is natuurlijk wel een bijzondere vondst, want die komen we maar zelden tegen. Als we weer omhoog gaan, is de helling naar de pijler wel heel fraai begroeid. Prachtig om langs te duiken. Op de pijler nog even zoeken naar boompjesslakken, maar dat leverde niets op. Een lekkere duik, en de watertemperatuur is alweer elf graden. De bloei is voorzichtig gestart, maar nog niet storend. Het zicht was met 2 tot 3 meter wel wat minder dan in de voorgaande weken.
De tweede duik maken we bij Dreischor parking, nadat we even gegeten hebben. Er is maar één andere duiker. Vanaf de steiger duiken we over de rifbollen richting het tweede rif. Onderweg zien we verbazingwekkend veel dieseltreinwormen met hun groene eikapsels. En vrijzwemmend in het water honderden baby-oorkwalletjes (ephyra) met daar tussen klepelklokjes. Tussen de tweedraadskokerwormpjes komen we ook felgroene borstelwormen tegen. Ik dacht dat deze vroeger alleen diep zaten, maar ze hebben de weg naar boven blijkbaar gevonden. Als we op 14 meter zijn, slaan we af naar links en komen we al snel uit bij de zogenaamde kloof. Vanaf hier zien we honderden snotwormen, niet persé de meest aansprekende onderwaterdieren, maar toch wel weer grappig in hun gedrag. Verder staan de doorschijnende zakpijpen er fris bij en er zitten ook veel tergipes op de begroeiing, die druk bezig zijn met het produceren van het nageslacht. Eigenlijk zie je overal eitjes van de tergipes tijdens de duik. Op de bovenrand van de kloof kruipt nog een hele flinke brede ringsprietslak. Deze heeft er een flinke vaart in en hij/zij verdwijnt een paar minuten later de spleet in. We verlaten de spleet weer en duiken op kompas terug richting de kant. Nog even langs wat oude objecten. Alles is inmiddels zo goed als ingestort, maar wel heel fraai en uitbundig begroeid. Na een uur zijn we weer bij de steiger. Mooi, want de 50 bar ben ik inmiddels alweer gepasseerd. De temperatuur is nu ook 11 graden en het zicht beneden was 3 à 4 meter. Ondiep was het wat heiig of melkachtig.







